LIKE

Thursday, August 11, 2011

Tart Nenas Gulung

Korang nak tau, minggu ni mummy punya la teringin nak makan tart nenas gulung.. Ada la member ofis (department lain la) ni nak bagi, eh mummy beli... Tapi tak gak dia hantar2.. Semalam dia dtg ada meeting kat dept mummy pon dia tak dok anta..lupa katanya..hish... So, tak leh jadi, ptg balik keje tu mummy beli la jem nenas, acuan tart nenas gulung tu (acuan ke namanya?) ngan berus untuk sapu kuning telur nanti..

Nak dijadikan cter, buka puasa mummy tak masak, so leh la terus buat biskut ni.. Oleh kerana hubby takde, takde sape la jaga gigirl mummy tu. Dok sibuk gak ikut mummy ke dapur. Ingatkan dah bagi pensel ngan buku kat ruang tamu tu dia ok.. Rupa2nya ikut mummy gak ke dapur.. haish budak ni.. Dah dia pon ok dok diam kat dapur tu, mummy pon teruskan projek mummy ni...1st time wat ni..berdebar2 gak la..takut tak jadi...

                                        Kusyuk menulis sambil meniarap

                                        Sebelum sapu kuning telur

                                          Lepas sapu kuning telur

                                              Dah siap bakar

                                               Jem yang terlebih

                                                Kuning telur

                                                Sesi mencuci

                                 Dah siap dalam bekas - nak bagi member ofis

                                     Peace ke 1 Malaysia? - bak kata kak mala...


Resepi Tart Nenas Gulung:

Bahan-Bahan:
226 gram butter / 1 cawan - suhu bilik
1 biji kuning telor.
1 sudu teh esen vanilla.
20 gram gula.
40 gram tepung jagung,
50 gram tepung kastard.
20 gram susu tepung -boleh tukar ke coffemate powder pun ok
240 gram tepung gandum.

1 biji kuning telor + beberapa titik pewarna kuning telor untuk sapuan.

Cara cara:
- pukul butter + gula. masukkan telur + esen vanilla - pukul hingga sebati
- masukkan tepung satu pesatu, mula tepung jagung, tepung kastard dan susu tepung - gaul sebati
- tepung gandum - gaul sebati

Lepas tu masukkan dalam acuan tart gulung tekan keluar, letak jem dan gulung.. bakar 350F atau 170/180 C selama 17-19 minit.

Tada! Hasilnya lebih kurang 60 biji! seronok!

2 comments:

mala_oma said...

wah!!! sedapnye...peberet akak tu..tiap thn mesti mau cari!

mami ween said...

hehehe.. nanti nak wat lg..mak nak.. yg kat umah dah abis.. nasib ada tinggalkan untuk akak rasa..